Diversitet i didaktik og uddannelse

Børn, unge og science
I Børn, unge og science støtter vi projekter som har fokus på at udvikle metoder og tilgange til en mere inkluderende og kønsklog didaktik, så alle elever – uanset køn og baggrund - oplever at naturvidenskab og teknologi er relevant i hverdagen, og som en mulig fremtid.

Med programmet afsøges, om og hvordan en mere kønsbevidst didaktik kan styrke elevernes motivation for naturfag og teknologi og mere utraditionelle uddannelsesvalg – så fx flere piger vælger naturvidenskab og tekniske uddannelse, og flere etniske minoritetsunge vælger en erhvervsuddannelse etc.

Læs også

Kortlægningsrapport: 'Det lovende er kønsklogt og responsivt'

Pædagogiske og didaktiske interventioner vedr. køn i naturfag, matematik og STEM-aktiviteter i grundskolen.

Af professor Dorthe Staunæs m.fl., Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, 2022

Evaluering af ’Boss Ladies – Rethink Your Skills'

Af Rambøll, 2021.

Minoritetsetniske børn og unges motivation, præferencer og præstationer inden for naturfag og naturvidenskabelige uddannelser

Af Cecilie Fjeldberg Hjarsen, Anne Martens, Nanna Ahrensberg, Mathilde Asmussen og Ditte Bloch Noer, Mino Danmark, 2020.

Flere piger med science-kapital og STEM-interesse

Af Line Groes, IS IT A BIRD, 2020.

Rekruttering og fastholdelse af kvinder inden for STEM

Af Stine Thidemann Faber, Anita Nissen og Ann-Elen Orvik, Aalborg Universitet, 2020.

Hvorfor mister piger interessen for STEM-fag? Og hvad gør vi ved det?

Af Villum Fonden, 2019.

Åbne og kommende opslag

Ingen åbne opslag
Programmet har lige nu ingen åbne eller kommende opslag

Kontakt