Fællesskaber for alle

Fællesskaber kan give trivsel, handlekraft, tillid til andre og til samfundet

Hvis vi skal lykkes med at nytænke de sociale indsatser, er metodeudvikling en nødvendighed - også når det handler om fællesskaber. 

Det er vigtigt for både trivsel, handlekraft, tillid til andre - og til samfundet, at borgerne er med i fællesskaber. Men ikke alle er med i konstruktive fællesskaber. Derfor er der behov for særlige indsatser og forebyggelse. 

De inkluderende fællesskaber skal skabe mod, motivation, selvværd og oplevelse af et tilhørsforhold hos borgere i udsatte og sårbare positioner. Fællesskaberne skal modarbejde og forebygge oplevelsen af at være udenfor og dermed også styrke samfundets sammenhængskraft og sociale bæredygtighed.

Vi støtter udviklingsprojekter

Projekterne, vi støtter, skal udvikle og afprøve nye ideer, metoder og handlinger, og de skal fremme både udbredelse og forankring af de udviklede værktøjer.

Målet skal være at skabe en positiv forandring for borgere i socialt udsatte positioner, så de gennem deltagelse i konstruktive og inkluderende fællesskaber kan bevæge sig ud af udsatheden og deltage aktivt i samfundet.

Målgrupperne for indsatsen er både børn, unge og voksne i socialt udsatte positioner.

Sociale indsatser - i praksis

Unge mennesker fra Fritidsakademiet gør rent på tribune.
Fritidsakademiet ”gør unge gode til at arbejde”, som de selv formulerer det. Projektet, som VELUX FONDEN støttede med 3.7 mio. kr. fra ’15-’19, gav arbejdstræning og joberfaring til mere end 300 unge i en socialt udsat position.
To unge giver hinanden knus FOTO Jon Fiala Bjerre
Projektet ”Tid til at være ung” var rettet mod børn og unge med en forælder, der lider af demens. Børnene og de unge blev tilbudt støtte til at mestre den meget forandrede hverdag. Efter projektets afslutning stod 75 børn og unge på venteliste til en ungegruppe hos Alzheimerforeningen. Projektet løb fra ’15 til ’17. FOTO: Jon Fiala Bjerre
Ung fyr arbejder i butik
”Klar til Start” hjælper personer med autisme til et liv med job. Der er tale om særligt tilrettelagte ansættelsesforløb efter ’place-then-train’-princippet, hvor den pædagogiske vejleder og anden nødvendig støtte flytter ud i virksomhederne, hvor den unge er. 212 unge deltog i projektperioden, og 68% kom i job er er fortsat en stabil arbejdskraft. ”Klar til start” viste, at det kan betale sig at investere i mennesker med autisme, selvom de umiddelbart er langt fra arbejdsmarkedet. FOTO Pernille Greve

Åbne og kommende opslag

Nyheder